Pages

Tuesday, September 05, 2006

The Tudung ordeal

insyaallah hujung bulan ni setat posa. (aiseh ganti tak abis lagi ni !!)
bila bulan posa je aku selalu teringat kesah aku pakai tudung kat sekolah dulu.
actually aku mmg pakai tudung dari kecik tp pakai gitu2 je la. pakai masa nk gi ngaji atau sekolah agama je. pi sekolah (masa sekolah rendah le) stil pakai pinafore, sebabnya karang jadi pengawas nk pakai necktie hehehe. kiranya tudung ni bukanlah asing bagi aku cuma tak sirius ja. masuk darjah 5 camgitu pengawas diwajibkan pakai tudung lak..so bertudung la aku pi sekolah. kalau kuar jalan stil merebang rambut aku yg sedia kembang ni. masuk sekolah menengah lagik le pakai masa gi kelas je, dah le sekolah allgirls lak tak kisah sgt pakai ke tak.
pastu form 4 aku masuk mrsm. tah angin apa tah aku tak pakai tudung since registration day. mak aku pun tak ckp apa so aku pun ehehe..buat muka tak malu je la.
tuptaptutap dah sampai bulan posa, dimana semua student pompuan diwajibkan pakai tudung, aku pun cam biasa akur dengan keadaan. maka bertudunglah aku sepanjang bulan puasa tu. kat rumah aku tgk le mood mak aku mcmana, kalau aku kuar tak pakai tudung dia tak ckp apa aku on ajek, kalau mak tegur mana tudung baru aku terhegeh2 amik tudung.

bila naik balik lepas raya, aku dok pikir2 takkan nak buka balik kan, alang2 dah pakai tu pakai je lah. the day aku balik ke asrama lepas raya tu, pakai tudung lah ni, aku jumpa kakak yg duduk sebelah bilik aku. aku tegur cam biasa je..

TAPI ekspresi muka akak tu mmg aku takleh lupa la.. mcm hepi, lega,puas ati entah apa lagi..
bila tgk aku pakai tudung, dia terus dengan gembiranya peluk aku 'Alhamdulillah..adik dah pakai tudung..alhamdulillah..' aku terkedu.. it was like 'so what am I before this?" teruk sgt ke aku tak pakai tudung?? it was like she's so happy for me. why she so happy? terlintas kat pikiran aku dia happy sebab akhirnya aku dpt hidayah kot? ke happy sebab aku tak buat dosa? ke happy sebab aku dah lepas dari api neraka???
it really got me thinking, hard. lastly i decided to wear tudung fulltime. alah bukan ada org nk tgk sgt pun rambut aku ni. buat tambah dosa je. kalau aku pakai tudung dpt pahal plus tak buat dosa. tak rugi pun pakai tudung. menutup aurat tu kan ke wajib.

2 comments:

LITTLE DEWA said...

ana... canteknye hang... aisyah ni mmg muka hang la, esp tang molot tu... aku br ni dpt retrieve url hang... eh, mana p 2day? x lepak forum pun? dedicated sungguh hang dok update blog everyday eh... hihi...

Che Ta said...

tgh rajin ni biasalah hihi..
most ppl said she got my lips. takpe biar jadi cam angelina jolie kekeke..kena tukar nama la aisyah jolie hehehe. hg tak tgk aku kecik2 cam negro!