Pages

Thursday, September 28, 2006

KakLong ku sayang

semlm terstory kat kawan aku pasai kaklong..terus teringat kat dia.. kesian kakak aku ni.. dia kecik2 mmg problem sebabnya ada congenital heart disease. kena operate when she was 6 yrs old. err takde masa lak nk citer panjang nnt aku tulis lagi eh

ok aku sambung citer..
masa mak preknen kat kaklong, dia baru kawen..kira bunting pelamin la..mak pulak muda banget, baru 17thn.. masa tu mak tinggal sama family inlaws. ayah anak sulung, so ramai adik2 dia.. kesian mak citer dia kena buli, both mentally and fizikally. masa peknen tu pun mak mula2 mcm taknak, ada rasa nk buang la mcm2 la..masa tu dia ckp bukan tau apa pun.. sebab tu samapi sekrg mak tak amik ati sgt kalau kaklong buat perangai, dia rasa somehow what happened to her masa ngandongkan kaklong tu yg affect kaklong sampai kaklong jadi mcm tu.

kaklong was a beautiful baby girl..putih melepak, rambut kinting merah..comel amat.. tp masa tu mak tak tau tu lah tanda2 budak ada heart problem. err aku taktau lak camana yg boleh detect tu, tp setau aku kaklong mmg kecik sejak lahir..masa dah boleh jln, ayah letak dia diri atas tpk tangan dia je..boleh wat timang cam gitu je..

masa kaklong 6 thn, dia kena operate to repair her heart, tak silap aku valve jantung dia tak function dgn betul. masa tu tahun 70an belum ada IJn, paling terer penang GH la.. kesian mak ayah, masa tu mmy derang tak de $, nasib baik operation tu free je. cuma kena bayar masa dok pi checkup. mak penah citer ada sekali ayah ada beberapa ringgit je tp terpaksa pi juga ke penang utk wat checkup, Dr yg rawat kaklong mmg dah kenal dah..dan dia pun paham so dia ckp takyah baray..sampai la ni mak ayah kenang budi dia. dr tu pompuan india tak silap aku, few months lepas tu bila ada $ ayah pi jumpa dia nk bayar tp dia taknak.. now dah mati kot.

masa kecik2 kaklong mmg budak yg cerdik dan aktif. masa kat penang kan byk tourist, ada yg dtg melawat wad yg kaklong duduk.. bila derang bagi sweets, kaklong siap ckp 'thank you' wahh bg budak melayu yg dok kampung time tu boleh ckp tenkiu kira terer aa hehe..

alhamdulillah she survived the op, skrg tinggai parut kat belakang dia, macam ekor ikan pari. nmpk bekas jahit. mak ckp lepas operate tu dok ulang alik naik bas gi checkup, ayah dukung kaklong, agaknya tempat jahit tu strecth kot sebab nmpk cam tersembul.. isshh aku nk nangis ni terbayang ayah dan mak susah payah dukung kaklong sambil jalan kaki, sebab masa dulu bas tak masuk sampai kg aku..

sebab kaklong spesel, mak dan ayah kind of kontrol dia sikit, dia tak bebas ikut rombongan sekolah cam aku.. masa tu dia mula rasa sedih. dulu masa kecik2 kitorang mmg baik..kaklong mmg baik, selalu mengalah dgn aku.. aku yg jahat, ajar dia main macam2, pastu kena marah ngn mak. paling takleh lupa aku ajak dia main tanggung guni padi, dan yg memegang watak guni tu pastilah bantal2 mak aku hehe.. best part, aku ajar dia campak kat luar tingkap! kebetulan rumah kitorang rumah papan, bawah tingkap tu ada parit lak..hehe korang bayangkan je lah apa ending nya..

bila besar aku semakin jauh dgn kaklong..ntah le aku macam takleh ngam.. masa dia stat sekolah menengah dia selalu mengamuk, anginnya mmg tak hengat. kalau dia marah siap hempas2 pintu, hentak kaki..aah aku malas nk layann.. lama2 aku semakin jarang berckp dgn kaklong, bukan apa i found it so boring!! kalau aku buka mulut karang kuar benda2 tak sepatutnya, mesti gaduh punya, so pada hemat aku baik aku diam je.. tp jauh dlm ati aku terdetik kesian kat dia aku tak layann.. lepas dia kawen laaagi kesian sebabnya dia mcm tak bercampur orang sgt.. esp bila derang pindah ke kl. duduk rumah apartment tak nmpk jiran kiri kanan..tp dia tak mcm aku, dia kenal gak jiran2 dia, ada gak la derang borak2 kalau jumpa kat depan pintu ke apa ke.. cuma nya husband dia jenis tak berapa suka kuar jln..terperuk la kaklong kat rumah..paling terer pun derang pi selayang mall je. hasben dia malas nk tempuh jem. just imajin, dok kat jln kucing je, tp klcc pun tak penah jejak! kesian anak2 dia dok tgk dari tingkap je.. masa tu aku selalu lepak kat rumah dia..tp still aku tak berapa layan dia borak..aku layan anak buah aku je yg 2 org tu.. oh lupa nk citer, kaklong dah ada 2 anak, memula kawen 2 kali dia gugur, pastu kali ke 3 baru dpt, tu pun teruk giler muntah sampai masuk 7 bulan..because of her history mak aku mmg jaga betul2, bawa dia jumpa pakar and all, alhamdulillah her daughter takde heart prob, cumanya she's so small and born with extra finger. anak kedua lahir tak cukup bulan..baby boy. masa tu kitorang baru je balik dari rumah dia, sebab tak sangka dia nk bersalin. elok aku sampai kat itm, abanglong tepon ckp kaklong dah bersalin baby boy.. lepas tu kitorang pi sana (masa tu derang duduk kat melaka) tp thatbaby kena tahan.. the bad news is he is suspected ada heart prob. he will turn blue sometimes..nmpk gelap je kulit dia..kitorang ingat sebab ikut his father mmg gelap sikit, rupanya sakit. after check kat ijn confirmed baby haziq ada problem jantung berlubang. he is scheduled for surgery bila dah besar sikit, maybe when he is 3 mths sebab he is so tiny now. tp allah lebih sayangkan haziq, lepas raya dia kembali ke rahmatullah. aku tgk kaklong tak nangis pun..rilek je.. tabahnya kau kaklong! tp dia pengsan masa org kebumi haziq..
lepas tu dia mengandung lagi, alhamdulillah anak dia yg ni, irfan sihat walafiat. and now she's expecting he third child in december.

now kaklong and family dah balik duduk kat taiping, abanglong beli rumah kat sana. kalau balik kg aku akan singgah jenguk dia..kesian kaklong and family dia, hasben dia jenis tak kisah rumah nak ada perabot ke apa ke..kain baju pun jarang bertukar. aku tak salahkan abanglong, dia anak sulung and family dia pun bukan org senang, so dia banyak abiskan $ utk bantu mak ayah dia. kaklong macam biasa jenis tak kisah, ceria je, tu satu mak aku selalu puji kaklong, dia bukan reti nk komplen ke apa. dengarnya abanglong dah naik pangkat jadi pegawai waran, good for them. kalau ada rezeki lebih aku beli la apa yg patut, nk beli lebih2 pun serba salah jugak, kot2 abanglong terasa lak kan..lelaki ni bukan leh harap ego depa. yg tak laratnya kaklong ni dia suka simpan baju baru ke apa2 yg baruu..ntah bila tah nk guna..tu yg mak tensen je ngn dia.. belilah baju byk2 pun kalau balik kg balik2 baju tu gak dia pakai..sayangg.. katanya.. apa2 lah kaklong.. lagi satu pasai kaklong, dia tak pernah berkira ngn orang, kalau dia ada duit habis dia belanja kat org lain.

apapun, kaklong,
walau adik tak selalu cakap (mungkin aku tak pernah pun ckp) yg adik sayang kat kaklong, mmg deep down adik sayang sangat kat hang.. wish u all the best and happiness. semoga Allah saja yg dpt membalas kebaikan hatimu.

3 comments:

LITTLE DEWA said...

ana... sebak aku bc kisah kakak ko... huwaaaa... tp kan ana, aku dh 2/3 kali jumpe kes camni, kuasa Tuhan kan, Die nk uji kite... kwn aku 2 org, nangis2 ni ms dpt tau preggy sbb ade la kan reasons derang sdiri... yg sorang, bb meninggal lemas, & ms bersalin complication sampai kn caesar. yg sorang lagi bb premature, pun kn caesar & bb aft almost 2 mnths br dpt balik umah... tu la, anak2 tu rezeki kan... mb mak ko pun ade reason yg valid & like i said, ini la dugaan Tuhan, kan...

Che Ta said...

betullah kan..and u see it affect the babies for lifes kan.. actually, dulu ayah aku smoking, but once dpt tau kakak aku sakit jantung dia terus stop. senang lak tu. mungkin ayah pun rasa bersalah gak. itu lah, kdg2 kita ni selalu nk tunggu benda dah jadi baru nk menyesal, masa org ckp kita tak caya, same goes to my hubby..ntah bila nk berenti...

Che Ta said...

spid.. i stil regret what i did to her.. anyway now il try to make it up.. my sis always rasa rendah diri among ús since she the only one yg tk masuk uni.