Pages

Thursday, May 26, 2011

berangan itu indah

aku mmg teringin nk belajar tasawwur.
dengaq nama mcm gempak je kan, tatau pun pe benda
zaman aku dulu2 mana ada subjek tasawwur ni, setakat pendidikan islam biasa ja. dah sekolah sekular.. gitu la. lainlah org yg pi sekolah/aliran agama. mungkin ada yg amik subjek ni.
tasawwur ni pada fahaman aku adalah ilmu untuk memahami agama islam tu sendiri. kira cabang filosofi gak le. jgn confuse dgn tasawuf ya. tasawauf tu dah tinggi tahap dia, bukan sebarang org boleh belajar, dan bukan sebarang guru boleh mengajar. tayah la nk belajar atau tanya soklan kat internet je. kot silap guru, ke laut la dikauu..
kalau ilmu fekah, tauhid dan tajwid pun tergagap2 lagi tayah la berangan nk lebih2. belajar yg wajib2 dulu je lah ya.
pagi tadi ustaz jamnul ada sebut sikit pasal tasawwur. dia kata org belajar tasawwur ni akan belajar mengenal diri, silap2 boleh jadi ujub dan riak, sebab dia akan rasa dia je bagus. org lain rendah sikit makam depa. mungkin sebab tu kadg2 kita tgk ada org yg kita rasa mcm alim ulama, tinggi ilmu agama tp sombong semacam. pandang rendah la kat org2 marhein mcm kita ni.
takpa.. apa2 pun kita belajar dulu, get to know the knowledge first before we can sum up. org kata tak kenal maka tak cinta. tak tau tayah ckp banyak.

lagi satu, kalau lah kan.. satu hari nanti aku boleh duduk rumah goyang kaki tp duit masuk bulan2
mungkin aku nk sambung belajar. aku rasa macam nk belajar
1. ilmu biologi. boleh kenal diri sendiri. ni darah sendiri jenis apa pun tak sure. apa lagi nak kenal tulang femur aku berapa density
2. quantum physic. tapi kan fizik tingkatan 5 pun sipi2 nk fail cemana?
3. law. both conventional and syariah.
4. islamic finance. utk mudahkan buat keputusan kewangan sendiri, dan juga memartabatkan sistem kewangan islam yang nmpk macam lebih baik dari konvensyenel.
5. anthropology. tp mcm bosan ja..
6. chemistry.
7. oh mekanikal engineering. nk repair keta sendiri tayah panggil mekanik dah.

fuh berangan itu indah.

No comments: