Pages

Tuesday, January 08, 2013

Al Insan

An inspiring story from Gaza

Semasa lawatan kami ke sekolah An Nur tadi tu (sila scroll ke post yang sebelum ni), sambil2 duduk dekat sana, saya keluar la kejap..jalan2 dekat depan pintu pa...gar.


Kemudian berjumpalah dua orang budak ni. Main2 luar pagar sekolah. Intai2 ke dalam.
Dia dua orang ni, tersengih2 tgk saya pegang kamera..saya pun snap la gambar dia.

Tiba-tiba hairan, kenapa diorang ni tak pergi sekolah? Saya pun cuba lah datang dekat, nak tanya.

Dalam hati, "aih, aku ni tak tahu bahasa arab. Tahu tanya masmuk (siapa nama awk?) je, itu pun, slank jawa, huhu." Tapi, cuba sajalah, saya fikir.

Jadi, pergi lah tanya..

"Salam alykum.. masmukum?" *aiceyy.

Sorang nama Sham. Sorang nama apa dia ke, lupa dah. Lepastu, saja lah cuba nak tanya, do u speak english? Masa tu, dalam hati rasa, ni mesti tak faham ni. Budak dalam sekolah pun tak faham, inikan pulak mereka ni.

Tiba2 dia selamba je jawab, i do. Nasib baik bukan tengah minum air, kalau tak, dah bersembur dah tu.
Then saya tanya la, dekat mana dia belajar english, dia pergi sekolah ke? Dia cakap, dia tak sekolah. Tapi dia belajar sendiri. English dia kelam2 la jugak, tapi heyy, cukup impressive tau.

Saya tanya lagi, dia nak pergi sekolah tak? Dia cakap nak, tapi kalau dia pergi, tak ada orang nak tolong dkt rumah. Jadi dia cuma belajar dekat masjid je. Time solat, mak dia akan suruh dia pergi masjid, solat, and belajar dari imam.

Last, saya tanya, kenapa dia nak belajar? Saya fikir dia nak bagi la jawapan skema, sebab nak berjaya dalam hidup ke, nak tolong family ke, apa2 ke.

Tahu dia jawab apa?


First dia cakap sebab Allah,
lepas tu dia sebut, surah al insan ayat 2 dan 3.

Saya tak ingat ayat tu maksud dia apa. Saya then, kena off kamera dulu, sebab orang dekat dalam dah panggil. Saya babai dia, and gosok2 siket kepala. Huhu.
Masuk dalam van, bukak quran, cek. Pastu terkedu.
(':

"Sungguh, Kami telah menciptakan manusia dari setetes mani yang bercampur-campur. Kami hendak mengujinya, karena itu Kami jadikan dia mendengar dan melihat.
Sungguh, Kami telah menunjukkan kepadanya jalan yang lurus; ada yang bersyukur dan ada pula yang kufur." (Al insan: 2-3 )

few days ago, when we're on the way to send Aisyah to school.. she asked me
'mummy kenapa Aisyah kena belajar?'

im startled.. i cant find the perfect answer for that
i thought, just to tell her that she need to go to school and get her diploma and degree watsoever so that se can get good job wat soever in later days is so shallow. i need to tell her more than that.

and im still thinking about that
until today, i saw this story in my fb newsfeed.
Subhanallah.. Allah shows me the answer through an innocent child in Gaza..
yes, indeed..whatever we do, FIRST and foremost must be because of Allah.. how could i forgot that..
Allah please forgive me for that..
and secondly, to learn al-Quran as our base.

education, ilm' are so abundance there'r not only available in sekolah bestari or highly-fees  kindergarten
or world-renowned best universities..
its in you.. to find it
and to us parent.. its our responsibility to show them the basics and ways to 'get' it
to instil the spirit and educational 'culture'
to evoke the learning interest
Good Luck parents!

No comments: