Pages

Thursday, February 11, 2010

Alamak tak bawak!!!

nenooo nenooo nenoooo.. kecemasan kecemasann tepi! tepi!

opss.
intro kasi drama lebih ya

korang penah tak kuar rumah tak bawak wallet atau nama penuhnya beg duit
tak kira la beg tembakau yg merangkap tempat simpan duit
janji ada $ dan tanda pengenalan diri sebagai warganegara sah

hari ni saya bawak brg2 berharga milik saya itu.
sekrg penyakit lupa bawa mmg jarang2 berlaku
setelah diberi ceramah pendek tapi padat beberapa kali oleh sound engineer rumahtangga saya
lengkap dgn pandangan sinis dan unsur2 perli dalam dos yg cukup utk bg anak kucing jiran sebelah lari terkincit.

selalu ia berlaku bila plan asal saya digubal dan diolah semula oleh org lain.
cthnya saya telah siang2 letak henfon atas meja, dan siap dgn ingatan pada diri sendiri utk ambil esok pagi  masa nk keluar. akan tetapi sekiranya ada mana2 sound engineer yg terlebih rajin dan baik hati utk 'tolong' ambilkan utk saya, seluruh universe seakan huruhara kerana plan asal saya telah terganggu. saya akan mencari2 seluruh rumah sambil membebel dan seluruh tenaga akan dipusatkan kepada urusan memperbetulkan semula perjalanan bintang2. yang mana akan menyebabkan tumpuan pada benda lain mungkin terganggu dan berkemungkinan saya akan terlupa sesuatu. kelupaan itu juga mungkin kerana ditambah rasa hangin kerana sound engineer memilih untuk berdiam diri walaupun tau saya melilau satu rumah mencari benda tu. time2 camni taknak sound pulak!
fuhh.. penat nya bercerita.

berikut adalah pengalaman paling kronik saya pasal tak cukup duit ni..
pada suatu hari balik dari mana saya tak ingat, memandu seorang diri balik ke rumah. tiba2 baru perasan meter minyak sudah menjunam. lalu berenti di kedai projet. ye kedai myk ini sudah bungkus balik yindiaa.
dgn konpiden saya ckp kat attenden 'lima belas ye'. ok set.
kemudian terus mengisi myk dgn penuh yakin. (maahap jln cerita tak berapa ingat mana satu dulu. la ni jrg boleh isi myk dulu sblm bayar kan, aku pun tatau cemana aku buleh isi myk dulu)
bila pi kaunter nk byr, tgk2 allahhh.. duit tak cukup!! peluh cerau dahh.... ku lupa yg tadi ku dah guna duit kertas seploh hinggit tu..
tp lepas tu ceria kejap sebab teringat rasa2 cam ada belas2 ringgit dlm keta. wahhhh selamattt!!!
masuk keta, korek punya korek buka segala kompatmen yg ada. tinggai bonet je ku tak selongkar
dpt la kumpul $13.. huwaaaaaaa tak cukup lg $2!!!!!!!
pusing belakang tgk2 yess!! ada atm mesin. terus gi sana, elok depan atm, buka wallet, tgk2 aisehhh mana lak kad aku nih.. @$%&^%^&%^$%#@!@!^&()) tak bawakk!!!!!!!
cemana la nk buat ni
kawan2 lak dok jauh.. kalau mintak balik rumah agak2 tokei dia kasi ke? nk basuh pinggan pun mana ada pinggan kat destina tu..
oh teringat satu kawan kepada kawan yg tinggal agak dekat dgn tempat kejadian.
'kak...  minta tolong buleh.. tolong la mai sini sat, saya nk pinjam dua ringgit' mcm mat despatch pulak bunyinya.
tah sakit apa tah akak tu dok la gelakkan aku tak renti2.. dok tanya' laaa abis tu cemana, nk buat apa'
weii yg aku minta tlg hang mai sini tu la master plan aku b####. ko faham bahasa melayu ke tak ni..
last2 ku fedap.. 'hmm takpe lah kak..' sayup2 ku dgr dia ckp ' u okey ke?' aargh malas nk layan
so,kesudahan cerita, aku lenggang2 pi kat budak pompuan yg jaga kaunter.. selo2 buka mulut
ermm dik, camne ni ha? (adik tu dah tau aku tak cukup duit sebab aku gelabah secara terbuka depan kaunter tadi hehe)
rezeki Allah, dia ckp 'takpe lah kak, esok je lah kak bayar!' YAHUUUUUU!!!
legaa gilerr. 'ye ye akak janji esok pagi2 akak bayar! terima kasih byk la dikk..! i lap u la dik.!
seperti dijanjikan, esok tu aku pi bayar. tp petang lah, lepas balik keja. bila nmpk aku adik tu sengeh2 je hehe..

so moral of storiy:
1. always have backup - plan, money (especially), battery henfon, spare cloth watever u deem necessary. we never know.

2. make sure duit ada sebelum commit kat apa2. betul2 sure. triple sure!

3. buat baik dgn org,be frenly insyaallah tak rugi. ckp elok2. jgn nk belagak tak tentu pasal. dont forget to be genuine as possible. ngaku terusterang duit takde. abis citer. tayah buat2 crita tamil kat situ. buang masa yo.

4. keep your network. kalau boleh biarlah kat mana pun ada org yg kita boleh minta tolong kalau ada kes2 kecemasan mcm ni. but make sure kawan tu boleh harap, bukan tukang gelak semata.

5. ni of kos la, tawakkal, dan jgn berhenti mengharapkan bantuan Allah. amalkan baca surah al-insyirah, ayat 1000 dinar dan doa bg mudah, yg 'robbi yaasir...' tu. selawat byk will also help, hopefully.

2 comments:

Cik Yayang said...

Pengisian cerita yg berguna,
Tapi mmg sempoi cara penyampaian cerita..hihihi...

Tapi btul kata che ta tu...kena prepared...stakat ni pnah la gak kena kes2 tak ckup duit ni, tp kes tertinggal segala bnda cmni blum pnah lagi la..hopefully sama2 la kita BE PREPARED yer..:-)

Suki Cida said...

laki ku selalu tinggal itu ini, welll ai la sound engineer kat umah... (naik pangkat hakuh)

heheh... kak ngah mmg pelupa eh? ku pelik jugak slumber je bole meninggalkan hpon kat umah mak... heheh kalau daku benda2 tu yang ku cek dulu sblm kuar umah... apa pun kalau itu terjadi padaku... ku buat pengsan dulu... heheh aci tak?