Pages

Wednesday, March 18, 2009

sesekali bersama Che ta az-zahra

pagi2 hujan selebat alam, guruh berdentum
aisyah lately takut kat guruh pulak, sakan peluk aku sampai nk tercekik rasanya.
thot of MC hammering my self - setelah diracun berkali2 oleh Tuan Besar, sori dear cannot la, today sudah sihat, what to tell dr? (benar, che ta adalah seorang pekerja yg jujur lagi gigih, percayalah!)
dalam hujan lebat meredah segala lebuhraya dan jalanraya, sempat aku layan adegan 'bualbicara bersama che ta di atas motor'.
tajuk hari ini adalah.. 'second journey - the ultimatum'. hamboihhh tajukkk.. berangan sorang2, sukati aku la nk pilih tajuk apa pun kan..;-p
bukan apa, seeing the cars, motors, lori sampah and segala macam maknenek kenderaan (tell me kat mana kena mengena mereka dan mak nenek mereka ni?), semua bergerak dengan satu tujuan yg sama, or lebih kurang sama. kalaulah ada manusia yg saja-saja suka bangun pagi just to menyebok in the morning rush, meh sini aku luku kepala tu, buat sesak jalanraya dan menyusahkan org je.. insafla wahai..rentikanlah hobi tak menafaat tu..
dalam kebasahan dek hujan, aku mengelap visor yg kian kelabu sambil sesekali mengejas baju ujan sang pilotre, aku menjeling kejakian pada org2 yg bersenang lenang dalam kerusi empuk kereta depa.. aah, tak senang mana, pasti kaki krem tekan clutch tu, kata hati kecil yg masih jaki.
semua itu membuat aku terpikir, perjalanan ini umpama perjalanan akhir kita nanti (not that i have been there, the imagination were purely based on hadiths and stories serta dijana oleh imaginasi si ibu yg banyak mempengaruhi perkembangan imajinasi aku sejak azali lagi) aku pasti ibu akan berkata 'tengok tu org dalam kereta tu umpama golongan2 yang berbuat amal salih di dunia, lalu amalan itu memberi mereka kesenangan dalam perjalanan ini
dan org2 yang kurang 'bekal' macam aku la, terpaksa bersusah payah berhujan panas just to reach the destination. kira okay la lagi naik motor kan.. berbanding mereka yg terpaksa jalan kaki atau merangkak ke tempat kerja.
speaking of amal, how do we 'do' the correct one? that will give us the best result, will help us the most?
i always believe in doing it smart, remember masa study dulu we'r always told to study smart? sama la here. heh ada la amalan2 'shortcut' untuk menambahkan lagi weightage timbangan mizan kau tu.. maksud saya, bukan la potongan pendek keatas tugasan wajib, yg wajib tetap wajib haaa sila jgn konfius ye..
selain yg wajib kita dituntut melakukan amalan2 sunat seperti zikir, sedaqah jariah dsb.. here come the cut - nak tahu? haa kena la belajar, penting sekali cari guru utk belajar, kan lebih afdal sebab ada bimbingan, kalau belajar sendiri2 tah2 sapa pulak yg 'membimbing' nanti. karang pandai2 sendiri lagi haruu.
that's the beauty and the mystery of Allah - He wants us to search and learn
mencari ilmu itu satu perjalanan yg cukup bermakna.
maknanya? just do it - then you'l know.

memang kasut nike itu sedap dipakai

abis kalau mcm aku, ada kereta tp sanggup berbasah ni cemana pulak?

1 comment:

Anonymous said...

hmm...

"...speaking of amal, how do we 'do' the correct one? that will give us the best result, will help us the most?
i always believe in doing it smart,..."

semayang tak on time tu camner ek..kire doing it smart jugak ker>?...walaupun at least buat tapi....sendrik mau ingat la kan