Pages

Wednesday, October 04, 2006

Allah Maha Kaya..

zaman sekarangni cepat je Allah membalas kesilapan kita kan..siap bayar cash lagi..
another excerp fr another blog..


Kadang2 dalam kehidupan kita seharian....kita mesti sentiasa berhati2 dengan pertuturan dan perlakuan kita.Sematkan dalam hati kita selalu..ALLAH ITU MAHA ADIL...Kalau kita tak suka orang menyakitkan hati kita.....janganlah pulak kita menyakitkan hati orang lain....Ikutilah satu peristiwa yang berlaku kelmarin bersebelahan meja kami sewaktu makan tengahari.....

Hamba ALLAH : Assalamualaikum...saya dari Pattani..kami nak kutip derma utk pembinaan Sek. Tahfiz kat sana.Ini surat akuan dr JAWI.

Pemuda : Betul ke ni bang....saya dah selalu sangat jumpa orang macam abang ni...tak habis2 nak bina masjid ler...rumah anak yatim ler...kadang2 habuk pun takde.

Hamba ALLAH : InsyaALLAH...saya tak bohong...saya tak paksa tapi kalo abang ikhlas nak beri saya terima...kalo takpun takpe..

Pemuda : Takpe ler bang.....saya pun takde duit...lain kali je ler.....

Hamba ALLAH : (dengan tenang dan mesra terus pergi dari meja ke meja menjalankan amanah yang diberikan itu)

Selang beberapa minit selepas tu....pemuda tadi bangun pergi ke kaunter nak jelaskan bil...tiba2 muka dia berubah...kelihatan macam ada rasa kurang senang pada wajah tokei restoren.Dia dah jadi tak tentu arah.....dia pi ke satu meja....

Pemuda : Bang saya nak mintak tolong...wallet saya tertinggal kat dalam kereta....kunci pulak kat wife saya....saya takde duit langsung nak bayar bil ni....bole pinjamkan saya $10 tak...nanti saya bayar balik.
Abang : Awak ni betul ker.....takkan wallet pun tak ingat...ko ni nak bayar bil ker...nak beli dadah..
Pemuda : Apa abang ni....ingat saya mat gian ker...taknak bagi sudah ler...jgn ler nak sakitkan hati saya.
Abang : Abis dah aku tak kenal kau....la ni macam2 cara orang nak menipu.....kau pi mintak kat org lain...aku takde duit....
Pemuda : (wajahnya jelas kecewa).
Kami macam tak percaya..tiba2 hamba ALLAH yang kutip derma tadi muncul dr arah belakang kami....pi pada pemuda tu dan menghulurkan not $10..."abang pi la bayar...jgn takut ni duit saya...bukan duit derma"....."saya tolong abang kerana ALLAH".
MasyaALLAH.....fikirkanlah.

No comments: