Pages

Thursday, October 27, 2011

antara bumi hijau dan simpati

aku rasa minggu ni kitorang akan jadi pencinta sayuran
sebab terung ada sebijik lagi menunggu masa untuk di tuai, eceh
dan tomato ada 2 biji ketot2 je, walaupun tak sempat masak, pakar kata kena amik cepat sebelum pokok tu nak mampuss haha
tatau la apa masalah dia, elok berbuah je pokok tu terus jadi kekuningan, takkan dpt anak mak yg kena jaundice kot?
takpa la, boleh buat ulam.

berbakti kepada bumi ni mmg boleh rasa hasilnya
tapi side effect pun ada.
kalau tak berjiwa kental mmg tak boleh teruskan. antaranya ko terpaksa menjadi pembunuh kejam.
kawasan belakang rumah aku tu mmg port siput bab*. (aku taktau la sebab apa nama dia jadi cenggitu? kalau nengok rupa takde sipi2 langsung pun kan? agaknya org selalu marah dia kacau tanaman so petani pun setat makian seperti 'Bab* punya siput!' maka terlekat la kot nama gitu')
lagi satu spesis pemusnah tanaman adalah sepah bulan. dulu aku ingat dia ni dok dendiam tak kacau, rupanya dia suka makan sayor, especially yg lembut macam kailan/bunga kobis.huihh laju je!
tiap2 hari abg ajies kena buat spot check. pastu tabur garam kat siput2 tu.. adoii kalau aku mmg tak sampai ati la..mmg aku akan tabur keliling pokok kasi dia takleh kacau je.
ada satu hari hari tu, mmg abg ajies terpaksa melancarkan serangan balas besar2an akibat seranga gerila dari geng siput. siap bawa anak cucu beb! tak aci sungguh menggunakan kanak2 bawah umur sebagai perisai!
tapi abg ajies pedulik apa.. abis la semua anak2 siput tu berperasa garam.. isk isk sadis betul! tak dapat aku bygkan situasi masa tu. ala2 perang di syria gamaknya..

lagi satu mangsa yg mmg takleh nk kata apa dah adalah lesung batu aku.. dan tuan lesung tu batu tu pun hari2 nk kena amik letak balik ke tempat asal.. org yg suka guna lesung batu utk tumbuk garam tu sudah jadi kebiasaan akan tinggal alu merata2 dan serdak2 garam akan bersepahan di dapor...


No comments: